0 με 3 μηνών
- Εστιάζουν το βλέμμα τους σε αντικείμενα που βρίσκονται περίπου 12 εκατοστά μακριά από αυτά
- Σηκώνουν το κεφάλι όταν ξαπλώνουν με το στομάχι τους
- Τρομάζουν όταν ακούν δυνατές φωνές
- Χαμογελούν όταν τους χαμογελάς
- Κρατούν μια κουδουνίστρα για μερικά λεπτά
- Γελούν δυνατά
- Βγάζουν περιέργους θορύβους
- Παρακολουθούν τα χέρια τους να κουνιούνται
- Αναγνωρίζει τη φωνή της μητέρας
- Ανοιγοκλείνει τα μάτια του σε δυνατό φως
- Κλαίει διαφορετικά για κάθε ανάγκη του
- Ανταποκρίνεται στο χαμόγελο ή στη φωνή της μητέρα
3 με 6 μηνών
- Να αναζητά παιχνίδια ή ανθρώπους
- Να γελάει δυνατά
- Να κυλιέται κάτω
- Να κρατάει το κεφάλι του σταθερό
- Να προσέχει μικρά αντικείμενα
- Να σηκώνεται στηριζόμενο στα χέρια του
- Να κάθεται ίσια με βοήθεια
- Ξεκινάει να συγκεντρώνει την προσοχή του σε ασπρόμαυρα σχέδια
- Να αλλάζει τα παιχνίδια από το ένα χέρι στο άλλο
- Ακούει στο όνομα του
- Πειραματίζεται με τις λέξεις και γίνεται αρκετά φλύαρο
- Αντιλαμβάνεται την απουσία σας από τον χώρο
6 με 9 μηνών
- Να σηκώνετε με την βοήθεια σας
- Να σταθεί όρθιος με την βοήθεια των χεριών σας
- Να σταθεί στα γόνατα σας και να χοροπηδάει
- Να θυμώσει εάν του πάρετε κάτι από τα χέρια του
- Να αναγνωρίσει μια γνωστή φωνή
- Να φάει μόνος ένα κράκερ
- Να παίζει με τα χέρια του και τα πόδια του
- Να χτυπά παλαμάκια
- Να κρατάει το κεφάλι του ψηλά και να το περιστρέφει
- Να φωνάζει δυνατά
- Να επαναλαμβάνει μικρές συλλαβές
- Να μπουσουλάει
- Να γυρίζει όταν το αποκαλείτε με το όνομα του
9 με 12 μηνών
- Να εξερευνήσει και να χειριστεί αντικείμενα: να κυματίσει, να κουνήσει, να στριφογυρίσει να ζουλήξει αντικείμενα και ακόμα να τα βάλει στο στόμα του.
- Να μετακινήσει ένα παιχνίδι από το ένα χέρι του στο άλλο
- Να κρατήσει δυο παιχνίδια την ίδια στιγμή, ίσως και να τα χτυπήσει μεταξύ τους.
- Να μπουσουλίσει ενώ κρατάει ένα παιχνίδι
- Να τραβήξει ένα σκοινί για να φτάσει το παιχνίδι που βρίσκεται στη άκρη του.
- Να μαζέψει μικρά αντικείμενα χρησιμοποιώντας τον αντίχειρά και δύο δάχτυλα, όχι όμως με ευκολία .
- Να κάνει μόνος του βήματα και να προχωράει όπως ένα ρομπότ.
- Να ανέβει σκάλες μπουσουλώντας
- Να αρχίσει να λέει μερικές λέξεις
- Να τρώει με τη βοήθεια των χεριών του
- Να πίνει από το ποτηράκι του με ελάχιστη βοήθεια δική σας
- Να μιμείται ήχους
- Να γυρίσει όταν το καλείται με το όνομα του
- Να γελάσει δυνατά
- Να στέκεται όρθιο όταν κάποιος το υποβαστάζει και να στηρίζεται σε έπιπλα
- Να κάνει ‘’γεια’’, να χτυπήσει παλαμάκια, να στείλει φιλάκια, να κάνει ‘’κουπεπέ’’
- Να σηκωθεί και να ξανακαθίσει μόνο του
- Να σας δείξει μερικά μέρη του σώματος του όταν το ζητήσετε
- Να σας δείξει τι θέλει με τον δείκτη του χεριού του
12 με 15 μηνών
- Να σηκώνει μικρά αντικείμενα χρησιμοποιώντας ένα δάχτυλό και τον αντίχειρα του
- Να δείχνει πράγματα με τον δείκτη του
- Να αφήσει αντικείμενα με ένα περίεργο τρόπο, και να τα πετάει ώστε να εξασκηθεί στο πως να χρησιμοποιεί τα δάχτυλά του
- Να κρατάει κάτι το οποίο θέλει να σας το δώσει
- Βάζει τα τουβλάκια του μέσα στο κουτί
- Κατανοεί τι του λέτε και ανταποκρίνεται στο όνομα του
- Κρατά δύο αντικείμενα στα χέρια του και τα χτυπάει μεταξύ τους
- Να πειραματίζεται με απλούς τρόπους εάν δύο πράγματα ταιριάζουν
- Να περπατάει όταν του κρατάτε το ένα ή τα δύο χέρια, ή ακόμα και να περπατάει μόνο του χωρίς καμία βοήθεια
- Να κουνιέται με το ρυθμό όταν στέκεται μόνος του
- Να σταματάει για να μαζέψει πράγματα από το έδαφος /πάτωμα
- Να ανέβει σκάλες ενώ σας κρατάει ή ενώ κρατιέται από την κουπαστή.
- Μπορεί να σπρώξει κυλιόμενα παιχνίδια προς τα πίσω αντί να τα σπρώξει προς το μέρος του.
- Μαθαίνει τι του επιτρέπεται και τι όχι
- Εξερευνεί τον κόσμο γύρω του
- Κάνει ‘’αντίο’’ με το χεράκι του
15 με 18 μηνών
- Να δοκιμάσει καινούργιους τρόπους για να ταιριάξει αντικείμενα
- Να βγάλει τα καπάκια από τα δοχεία
- Να πετάξει μια μπάλα ενώ κάθετε ή είναι όρθιο
- Να ανακαλύψει τον κόσμο σκαρφαλώνοντας για να φτάσει πράγματα
- Να μετακινήσει ένα αντικείμενο για να πιάσει ένα άλλο που βρίσκεται πίσω του
- Να κρατήσει το ποτηράκι του κρατώντας το και με τα δυο του χέρια
- Να ανέβει μια σκάλα ενώ κρατιέται
- Να αρχίσει να κάνει αλματάκια στα δυο του πόδια
- Να βγάλει μόνο του τα παπούτσια του
- Να ανταποκριθεί στο κάλεσμα του ονόματος του και να κοιτάξει στα μάτια αυτόν που τον φώναξε
- Να δείξει τουλάχιστον τρία μέρη του σώματος του
- Να βάλει δύο λέξεις μαζί σε μια πρόταση
18 με 21 μηνών
- Πηδάει και με τα δυο πόδια ταυτόχρονά
- Ανεβαίνει σκάλες με την βοήθεια κάποιου μεγαλύτερου
- Σκαρφαλώνει και στέκεται όρθιος πάνω σε μια καρέκλα
- Ντύνεται με την βοήθεια κάποιου μεγαλύτερου
- Κυλάει μια μπάλα
- Τρέφεται μόνος του
- Γυρνάει μια μια τις σελίδες ενός βιβλίου
- Αρχίζει να αναγνωρίζει να κατονομάζει και να σηκώνει απλά αντικείμενα
- Αρχίζει να φτιάχνει προτάσεις που αποτελούνται από δυο ή τρεις λέξεις
- Κάνει ποδήλατο σπρώχνοντας με τα πόδια του στο έδαφος
- Χρησιμοποιεί σωστά το κουτάλι
- Κατονομάζει και αναγνωρίζει απλά πράγματα
- Διαλύει τα παιχνίδια του και τα συναρμολογεί
- Γνωρίζει πότε θέλει να πάει τουαλέτα
21 -24 μηνών
- Περπατάει έχοντας πλέον την ικανότητα να κατευθύνει τις κινήσεις του, και θυμάται γνώριμα μέρη, όπως και πράγματα που συνέβησαν σε αυτά τα μέρη.
- Μπορεί να κλωτσάει μια μπάλα χωρίς να χάνει την ισορροπία του
- Μπορεί να ανεβοκατεβαίνει σκάλες
- Μπορεί να πηδάει και να στέκεται στις μύτες των ποδιών του
- Καταλαβαίνει και ακολουθεί απλές οδηγίες
- Δείχνει συγκεκριμένα αντικείμενα και σου λέει ότι τα θέλει
- Καταλαβαίνει πιο μακριές και πολύπλοκές προτάσεις
- Ρωτάει πολλές ερωτήσεις όπως «τι είναι αυτό;» «γιατί;» «που;»
- Αναγνωρίζει, δείχνει και σηκώνει κοινά αντικείμενα
- Ακολουθεί σύνθετες οδηγίες όπως «άσε το παιχνίδι σου και έλα εδώ»
- Κατανοεί τη χρησιμότητα των πραγμάτων
- Χορεύει στον ρυθμό
- Χτίζει πύργους με πάνω από 7 τουβλάκια
- Διατηρεί την ισορροπία του
- Χρησιμοποιεί σωστά το κουτάλι και το πιρούνι
- Αναγνωρίζει τη μεταμφίεση
- Αναφέρεται στον εαυτό του με το όνομά του
24 με 27 μηνών
- Να κάνει απλές επιλογές
- Να κρατήσει το ψαλίδι σωστά.
- Να κάνει ορνιθοσκαλίσματα και σημάδια με τους μαρκαδόρους
- Να περπατάει ανάμεσα από 2 ίσιες γραμμές
- Να πηδάει ή να περπατάει προς τα πίσω
- Να αντιγράφει οριζόντιες και κάθετες γραμμές
- Να συνεργάζεται όταν ντύνεται
- Να το λέει όταν θέλει να πάει τουαλέτα
- Να χτίζει ένα πύργο με 6-7 τουβλάκια
- Να καταλάβει αντωνυμίες: Εγώ, εσύ , αυτός
- Να μιλάει για πράγματα που τον ενδιαφέρουν
- Γνωρίζει το όνομά του
- Διαχωρίζει τη μέρα από τη νύχτα
- Βάζει και βγάζει άνετα τα παπούτσια του
- Έχει καλύτερο έλεγχο του σώματος του
27 με 30 μηνών
- Να ξεκουμπώνει μεγάλα κουμπιά
- Να κάνει πετάλι σε ένα τρίκυκλο
- Να τρέχει χωρίς να πέφτει
- Να παίζει με ευκολία στις κούνιες, σκάλες και σε οποιαδήποτε εξοπλισμένη παιδική χαρά
- Να σας δείξει τουλάχιστον έξι μέρη του σώματος μιας κούκλας ή του δικού του
- Να σας απαντήσει όταν το ρωτάτε ερωτήσεις που απαιτούν να σας δείξει τον τόπο, π.χ. “Που δουλεύει ο μπαμπάς σου;” ή ”Που κοιμάσαι εσύ”;
- Να καταλάβει τοπικές αντωνυμίες (π.χ. πάνω από, κάτω, μαζί, έξω, μακριά από, κτλ.)
- Να απαντήσει σε καθημερινές ερωτήσεις, π.χ. ”Τι είναι αυτό;”, ”Ποιο είναι το όνομα σου;”, ”Πόσο χρονών είσαι;”
- Να ταξινομήσει και να συνδέσει λογικά τις γνώσεις που έχει αποκτήσει
- Να κάτσει να ακούσει μουσική ή ένα παραμύθι για 5-10 λεπτά
- Να λέει ‘’ευχαριστώ’’ ή ‘’παρακαλώ’’ όταν του το θυμίζουν
- Να συνεργαστεί σε αυτό που του ζητάει ο γονιός, τις μισές περίπου φορές
- Να χρησιμοποιήσει μια λέξη για να εκφράσει την ανάγκη του για την τουαλέτα
- Να ονομάζει γνώριμους του ήχους
- Να χρησιμοποιεί το ‘’θα’’ σε απλές προτάσεις
- Να πίνει με καλαμάκι από το ποτήρι ή το κύπελλο του
- Να μασάει και να καταπίνει μόνο φαγώσιμες ουσίες
- Να βάζει τα παπούτσια του
- Να βρίσκει ένα συγκεκριμένο βιβλίο όταν του το ζητάνε
- Να ταυτίζει τρία χρώματα
- Να αντιγράφει κύκλους
- Να γυρίζει πόμολα και χερούλια στις πόρτες
- Να πλάθει μπαλάκια από πλαστελίνη
- Να κάνει τούμπα προς τα εμπρός, με βοήθεια
- Να ξετυλίγει μικρά αντικείμενα